Pracownicy urzędu miasta nie mogą dostawać nagród za podnoszenie kwalifikacji
Nowy burmistrz planuje od września wprowadzić do regulaminu wynagradzania nagrody dla pracowników urzędu za samodoskonalenie zawodowe i podnoszenie kwalifikacji. Jego zdaniem kodeks pracy pozwala na to, bo jest to postanowienie korzystne dla pracowników. Czy rzeczywiście wprowadzenie takich nagród jest dopuszczalne?
Pytanie nawiązuje do przepisów kodeksu pracy (dalej: k.p.), m.in. do jego art. 18, z którego wynika, że postanowienia umów o pracę oraz innych aktów, na których podstawie powstaje stosunek pracy, nie mogą być mniej korzystne dla pracownika niż przepisy prawa pracy. Postanowienia umów i aktów, na których podstawie powstaje stosunek pracy, mniej korzystne dla pracownika niż przepisy prawa pracy są nieważne. Zamiast nich stosuje się odpowiednie przepisy prawa pracy. Sąd Apelacyjny w Warszawie w wyroku z 18 grudnia 2019 r. (sygn. akt III APa 28/19) zaakcentował, że w prawie pracy – z uwagi na naczelną dyrektywę ochronną tej gałęzi prawa – dopuszczalne jest wprowadzanie regulacji korzystniejszych dla pracownika od norm powszechnie obowiązujących, w tym przyznawanie korzystniejszych niż przewidziane świadczeń.