Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2024-05-28

Miliardy dla ubezpieczycieli

W uchwale III CZP 142/22 Sąd Najwyższy dokonał nagłego zwrotu w dotychczasowej linii orzeczniczej

U chwała Sądu Najwyższego z 8 maja 2024 r. (sygn. III CZP 142/22) w zakresie ustalenia kosztów naprawy z ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych wzbudziła dużo emocji zarówno wśród sędziów, jak i profesjonalnych pełnomocników. W mojej ocenie uchwała jest niezwykle korzystna dla ubezpieczycieli i może mocno namieszać na rynku odszkodowań.

Pytanie rzecznika

Zadaniem Sądu Najwyższego miała być odpowiedź na pytanie rzecznika finansowego o możliwość ustalania wysokości odszkodowania przy stosowaniu ulg, upustów i rabatów na usługi naprawcze, części i materiały służące do naprawy pojazdu wynikające z możliwości uzyskania ich w związku ze współpracującym z ubezpieczycielem serwisem naprawczym.

Problem związany z rabatami istnieje od kilku lat. Ubezpieczyciele zaniżają bowiem wypłacane odszkodowania z ubezpieczenia OC, sugerując, że w ich sieci serwisów można było naprawić pojazd taniej, a ponadto ubezpieczyciel wespół ze swoim serwisem zorganizowałby części do naprawy pojazdu z uwzględnieniem odpowiednich rabatów i ulg. W praktyce różnie z tym bywa, bo często tego typu części są zwyczajnie niedostępne. Takie oczekiwania ubezpieczycieli uderzają natomiast w prawo poszkodowanego do wyboru warsztatu, do którego klient często ma po prostu zaufanie. Trudno też po nim oczekiwać, że będzie pokonywał znaczące odległości, by skorzystać z pomocy nieznanych sobie zupełnie fachowców tylko dlatego, że oczekuje tego ubezpieczyciel.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00