Artykuł
Kto jest od tworzenia prawa?
Sądy administracyjne zajmują się kształtowaniem nowych obowiązków publicznoprawnych, nie mając do tego żadnych kompetencji
Niechęć sądów administracyjnych do zajmowania się sprawami, których przedmiotem są akty bądź czynności z zakresu administracji publicznej, dotyczące ograniczania uprawnień lub nakładania obowiązków wynikających z przepisów prawa, jest już legendarna. Sądowa selekcja negatywna sprowadza się często do odmowy uznania właściwości sądu administracyjnego do rozpatrzenia skargi i dotyczy w zasadzie większości nowych form prawnych działania administracji publicznej (np. odrzucenie skargi gminy na decyzję prezesa Rady Ministrów o odmowie sfinansowania inwestycji drogowej czy wydawnictwa naukowego, którego prestiż został zaniżony w kontekście punktacji zmienionej w trakcie okresu parametryzacyjnego przez ministra edukacji i nauki). Czasem jednak problem jest raczej z nadmierną aktywnością składów orzekających, które wychodzą poza kompetencje sądu administracyjnego i próbują zastąpić ustawodawcę.
Zadania sądów administracyjnych
Co do zasady wymiar sprawiedliwości polega na wiążącym rozstrzyganiu sporów o prawo, w których przynajmniej jedną ze stron jest jednostka. W kontekście zasady trójpodziału władz szczególnego znaczenia nabiera założenie wyrażone w art. 10 ust. 2 konstytucji, zgodnie z którym wyłączność na uprawnienia władzy ustawodawczej mają Sejm i Senat. Władzę sądowniczą mają sprawować sądy i trybunały, a wymiar sprawiedliwości – Sąd Najwyższy, sądy powszechne, sądy administracyjne oraz sądy wojskowe. Szczególną rolę mają sądy administracyjne, bowiem ich zadanie sprowadza się do kontroli działalności administracji publicznej pod względem zgodności z prawem, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right