Artykuł
motoryzacja
Wojna o dostęp do danych
Od lipca naprawa samochodu może być droższa – ostrzegają dystrybutorzy i niezależni producenci części i apelują do Komisji Europejskiej o szybką zmianę przepisów
W styczniu weszło w życie unijne rozporządzenie 2023/2854 w sprawie zharmonizowanych przepisów dotyczących sprawiedliwego dostępu do danych (Data Act), które ma zapewnić uczciwe i przejrzyste zasady korzystania z danych oraz stymulować konkurencyjność i innowacyjność unijnej gospodarki. Co do zasady ma obowiązywać od września 2025 r., ale w branży motoryzacyjnej już rozgorzała walka o zmianę przepisów. Polskie Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) jest jedną z europejskich organizacji, które uważają, że Data Act daje im jedynie iluzoryczny dostęp do danych i nie wymusi na producentach aut dzielenia się nimi. Domagają się one od Komisji Europejskiej pilnego przyjęcia regulacji sektorowych, ze względu na wchodzący w życie w lipcu 2024 r. regulamin ONZ nr 155, który zawiera przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie cyberbezpieczeństwa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right