Artykuł
Czego po ostatnich zmianach w prawie może się spodziewać pracownik pomocy społecznej
Jako pracownik ośrodka pomocy społecznej spotykam się niejednokrotnie z przypadkami gróźb, obelg, poniżania, a niekiedy i fizycznej agresji. W ostatnim czasie zmieniły się przepisy dotyczące ochrony pracowników socjalnych, m.in. wprowadzono rejestr naruszeń oraz prawo do pomocy prawnej. Kto ma obowiązek zgłaszać informacje do tego rejestru? Czy w razie sprawy sądowej mogę liczyć na zwrot wszystkich wydatków na prawnika spoza naszego urzędu?
Niedawna nowelizacja ustawy o pomocy społecznej, która weszła w życie od 1 listopada 2023 r., wzmocniła ochronę pracowników pomocy społecznej. Przyniosła im dodatkowe uprawnienia i nałożyła nowe obowiązki na jednostki samorządu terytorialnego, a także na osoby zarządzające jednostkami pomocy społecznej. Wśród tych zmian jest obowiązek zgłaszania naruszeń do rejestru prowadzonego przez ministra. Oprócz tego poszkodowani pracownicy mogą domagać się bezpłatnej ochrony prawnej. Ale są też nowe obowiązki.
Rejestrowanie nietykalności, znieważeń i napaści
Od 1 listopada 2023 r. w dodanym ust. 2ba w art. 121 ustawy o pomocy społecznej (dalej: u.p.s.) wprowadzono zasadę, że każde naruszenie nietykalności, czynna napaść i znieważenie funkcjonariusza publicznego, którym jest pracownik, powinno być obligatoryjnie rejestrowane w rejestrze centralnym. Przepis wymaga, by takie zgłoszenie nastąpiło w ciągu trzech dni od incydentu. Informację o tym przekazać powinny niezwłocznie po zdarzeniu jednostki pomocy społecznej za pomocą oprogramowania udostępnianego przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right