Zwołanie nadzwyczajnej sesji rady
Wśród praw, jakie przysługują radnym jednostek samorządu terytorialnego, są m.in. uprawnienia kontrolne wobec samorządowych organów wykonawczych. Są one jednak zasadniczo realizowane w ramach całego organu stanowiącego. Stąd niejednokrotnie radni opozycyjni mają problem z realizacją tych uprawnień. Odpowiadamy dziś na wybrane pytania, które dotyczą m.in. zwołania nadzwyczajnej sesji, na której burmistrz miałby udzielić specjalnych wyjaśnień. ©℗
O co pytają na szkoleniach
problem Dowiedzieliśmy się, że burmistrz otrzymał właśnie zarzuty prokuratorskie. Grupa radnych chciała zwołać sesję, by wysłuchać wyjaśnień burmistrza oraz sprawozdania komisji, która została powołana do zbadania nieprawidłowości. Przewodniczący rady twierdzi, że nie ma podstaw do zwołania takiej sesji. Czy ma rację?
odpowiedź Tryb prac rady gminy (sesje) regulują w szczególności przepisy zgrupowane w ramach art. 20 ustawy o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.). I tak w ust. 1 tego artykułu postanowiono, że „rada gminy obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał”. Zgodnie zaś z ust. 1a „rada gminy może wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady”. Zatem co do zasady za zwołanie sesji i porządek obrad odpowiada przewodniczący rady gminy. W wyroku WSA w Opolu z 8 marca 2023 r. (sygn. akt I SA/Op 37/23) czytamy m.in., że „zwołanie posiedzenia rady gminy należy do obowiązków przewodniczącego danej rady i jest on zobowiązany nie tylko zawiadomić o terminie sesji rady, jak również o przewidzianym na niej porządku obrad, ale również powinien przekazać radnym projekty uchwał, które na danej sesji będą miały być podjęte.