Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2023-09-21

Monitoring pracowników: sześć najczęstszych błędów popełnianych przez pracodawców

Naruszenie przepisów w tym zakresie może się wiązać nie tylko z karami nakładanymi przez prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Z roszczeniami finansowymi może wystąpić także pracownik

Pracodawcy, dążąc do poprawy bezpieczeństwa zakładu pracy, pracowników i posiadanego mienia, stosują różnorodne formy monitoringu. Powszechnie kojarzony jest on wyłącznie z monitoringiem wizyjnym. Przepisy pozwalają jednak na korzystanie również z innych sposobów monitorowania zatrudnionych oraz narzędzi ich pracy. Ważne, by odbywało się to zgodnie z obowiązującym prawem. W przeciwnym razie pracodawca naraża się na ryzyko odpowiedzialności finansowej i to nie tylko w wyniku interwencji prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, lecz także żądania samego pracownika, jeśli stwierdzi on, że stosowane w zakładzie pracy formy kontroli naruszają jego prawa lub wolności.

Przedstawiamy najczęstsze błędy pracodawców stosujących monitoring i ryzyka prawne oraz biznesowe, jakie się z tym wiążą.

Błąd 1. Niepoinformowanie pracowników

Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jako administratora danych (niezależnie od formy stosowanego monitoringu) jest realizacja obowiązku informacyjnego, określonego w art. 13 RODO. Nie wystarczy tu oznaczenie piktogramem obszarów objętych zasięgiem kamery, jeśli nie będzie ono połączone z wyczerpującą informacją w szczególności na temat:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00