Artykuł
Monitoring pracowników: sześć najczęstszych błędów popełnianych przez pracodawców
Naruszenie przepisów w tym zakresie może się wiązać nie tylko z karami nakładanymi przez prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Z roszczeniami finansowymi może wystąpić także pracownik
Pracodawcy, dążąc do poprawy bezpieczeństwa zakładu pracy, pracowników i posiadanego mienia, stosują różnorodne formy monitoringu. Powszechnie kojarzony jest on wyłącznie z monitoringiem wizyjnym. Przepisy pozwalają jednak na korzystanie również z innych sposobów monitorowania zatrudnionych oraz narzędzi ich pracy. Ważne, by odbywało się to zgodnie z obowiązującym prawem. W przeciwnym razie pracodawca naraża się na ryzyko odpowiedzialności finansowej i to nie tylko w wyniku interwencji prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, lecz także żądania samego pracownika, jeśli stwierdzi on, że stosowane w zakładzie pracy formy kontroli naruszają jego prawa lub wolności.
Przedstawiamy najczęstsze błędy pracodawców stosujących monitoring i ryzyka prawne oraz biznesowe, jakie się z tym wiążą.
Błąd 1. Niepoinformowanie pracowników
Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jako administratora danych (niezależnie od formy stosowanego monitoringu) jest realizacja obowiązku informacyjnego, określonego w art. 13 RODO. Nie wystarczy tu oznaczenie piktogramem obszarów objętych zasięgiem kamery, jeśli nie będzie ono połączone z wyczerpującą informacją w szczególności na temat:
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right