Porada
Poradnia z rachunkowości
Nasz klient zorganizował dla pracowników spotkanie z okazji rozpoczęcia nowego sezonu sprzedażowego w firmie. Koszty dotyczyły zarówno jedzenia (zakup kiełbasek, napoi itp.), jak i prelekcji szkoleniowej. Jak rozliczyć to w księgach?
W księgach rachunkowych klienta powinny zostać ujęte wszystkie wydatki, które mają związek przyczynowo-skutkowy z prowadzoną działalnością. Koszty organizacji spotkania pracowniczego połączonego z integracją pracowniczą do takich kosztów niewątpliwie należą. Oznacza to, iż w księgach rachunkowych należy ująć koszty organizacji powyższego szkolenia jako koszty świadczeń na rzecz pracowników. Nie ma przy tym potrzeby odrębnego ujmowania kosztów związanych z wyżywieniem od kosztów prelekcji szkoleniowej. Jedne i drugie są nakładami poniesionymi w związku z prowadzoną działalnością i mogą być ujęte jako koszty zarówno z punktu widzenia rachunkowości finansowej, jak i przepisów prawa podatkowego. Z punktu widzenia ujęcia w księgach ważne jest to, że zakup żywności nie ma charakteru reprezentacji. Kiełbaski, napoje i inne niezbędne wiktuały zostały nabyte tylko po to, aby zostały skonsumowane przez pracowników w trakcie realizowania zadań pracowniczych. W związku z tym zostały wykorzystane na potrzeby prowadzonej działalności. Podatnik może odliczyć VAT naliczony od dokonanego zakupu w takim zakresie, w jakim zakup ten jest związany ze sprzedażą opodatkowaną. Wydatki poniesione na potrzeby organizacji imprezy integracyjnej dla pracowników firmy powszechnie są uznawane za pozostające w związku z działalnością firmy, klient ma więc co do zasady prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dotyczącej takich wydatków. Oczywiście nie dotyczy to nabycia usług hotelowych i gastronomicznych, które są wprost wskazane w ustawie VAT jako niedające podstawy do odliczenia VAT naliczonego.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right