Pracodawca samorządowy powinien wypłacić dodatek za zgłoszone z opóźnieniem lata pracy
Do burmistrza wpłynęło pismo jednego z pracowników z dokumentacją wykazującą, że jego staż pracy jest o dwa lata dłuższy, niż by to wynikało z dotychczasowej dokumentacji pracowniczej. Czy urząd miasta powinien wyrównać pracownikowi dodatek za wysługę lat? To dodatkowe obciążenie dla budżetu i wolimy być racjonalni i oszczędni.
Z kontekstu zadanego pytania wynika, że jeden z pracowników samorządowych dostarczył dokumentację pracowniczą, która może mieć wpływ na zwiększone świadczenie z tytułu tzw. dodatku stażowego. Świadczenie to ma normatywne podstawy w przepisach ustawy o pracownikach samorządowych, a ściślej rzecz ujmując w art. 38. I tak w ust. 1 tego przepisu postanowiono, że dodatek za wieloletnią pracę przysługuje po pięciu latach pracy w wysokości wynoszącej 5 proc. miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Dodatek ten wzrasta o 1 proc. za każdy dalszy rok pracy aż do osiągnięcia 20 proc. miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Z kolei w ust. 5 czytamy, że do okresów pracy uprawniających do dodatku za wieloletnią pracę, nagrody jubileuszowej i jednorazowej odprawy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy wlicza się wszystkie poprzednio zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.