Artykuł
debata dgp
Zwrot dodatkowych kosztów pracy zdalnej rodzi pytania
Zlecając pracę zdalną przy laptopie, pracodawca nie musi zapewniać pracownikowi biurka, krzesła ani monitora i klawiatury, choć może to zrobić, jeśli uzna to za potrzebne ze względu na ergonomię takiej pracy i bhp. Związkowcy nie godzą się na takie obniżanie standardów bhp i domagają się zmiany przepisów
Jakie znaczenie ma słowo „lub” w art. 6720 par. 6 pkt 2 znowelizowanego kodeksu pracy, który zacznie obowiązywać od 7 kwietnia? Przepis ten mówi, że porozumienie lub regulamin, który określa zasady pracy zdalnej, przewiduje pokrywanie przez pracodawcę kosztów, o których mowa w art. 6724 par. 1 pkt 2 „lub” 3. Czytając wskazane przepisy, można dojść do wniosku, że pracodawca zwraca pracownikowi zdalnemu koszty energii i usług telekomunikacyjnych „lub” inne koszty wskazane w porozumieniu i regulaminie pracy zdalnej.
Anita Gwarek:
Artykuł 6720 par. 6 pkt 2 k.p. stanowiący, że w porozumieniu lub regulaminie określa się zasady pokrywania kosztów, o których mowa w art. 6724 par. 1 pkt 2 lub 3, pozwala na ustalenie w tych aktach wewnętrznych zwrotu kosztów zarówno obowiązkowych dla pracodawcy, jak i tych fakultatywnych, jeżeli strony ustalą, że te inne koszty (nieobowiązkowe) zwracają. Czysto formalnie słowo „lub” użyte w tym przepisie zawiera w sobie także spójnik „i”. Oznacza to, że obie te regulacje mogą zostać uwzględnione w regulaminie lub porozumieniu. Ten przepis należy czytać łącznie z art. 6724 par. 1 pkt 2 i 3 k.p. – wynika z niego, że zgodnie z pkt 3 pracodawca może pokryć także inne koszty niż te określone w pkt 2, bezpośrednio związane z wykonywaniem pracy zdalnej. Zwrot takich kosztów powinien być wówczas określony w porozumieniu albo regulaminie.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right