Artykuł
Nie wiadomo, co zrobić z próbkami śliny po badaniu na obecność narkotyków
Przepisy nie regulują ich statusu i nie wprowadzają specjalnego trybu utylizacji. Teoretycznie można wrzucić je do kosza z innymi odpadami, jednak sposób postępowania powinien być dostosowany do specyfiki danego pracodawcy
Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 21 lutego 2023 r. pracodawca może wprowadzić kontrolę trzeźwości pracowników, jak również kontrolę na obecność w ich organizmach środków działających podobnie do alkoholu (narkotyków). Badanie takie jest dopuszczalne, o ile jest ono niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób lub też ochrony mienia. Przepisy określają także metody i warunki, pod którymi badanie może przeprowadzić pracodawca.
Ważny jest cel
Przede wszystkim pracodawcy wolno korzystać wyłącznie z urządzenia mającego ważny dokument potwierdzający jego kalibrację lub wzorcowanie i nie może on samodzielnie sięgać po metody wymagające badania laboratoryjnego (w tym zakresie na badanie krwi, o ile zachodzą ku temu przesłanki, może kierować m.in. policja). W zakresie badania trzeźwości pracowników chodzi o zastosowanie analizatorów wydechu, a więc w praktyce ‒ alkomatu z ustnikiem, ale już w zakresie środków działających podobnie do alkoholu badanie dokonywane przez pracodawcę może polegać na pobraniu próbek śliny i umieszczeniu ich w urządzeniu do oznaczania metodą immunologiczną (np. za pomocą testów kasetkowych).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right