Artykuł
Decydując się na sprzedaż alkoholu przez internet, trzeba bardzo dokładnie przeanalizować swój model biznesowy
Magdalena Zielińska-Kuć: Niezależnie od najnowszego, pozytywnego rozstrzygnięcia NSA, wyraźnie opowiadającego się za dopuszczalnością e-sprzedaży alkoholu, organy mogą albo się z nim nie zgadzać, albo po prostu go nie znać. Tak więc przy sprzedaży online wciąż istnieje ryzyko odebrania z tego powodu zezwolenia
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 8 września 2022 r., sygn. akt II GSK 2034/18, dał zielone światło na legalną sprzedaż alkoholu w internecie. Czy to oznacza, że przedsiębiorcy, którzy chcą handlować trunkami w sieci, nie muszą już obawiać się odebrania im zezwolenia?
NSA uznał, że wykorzystanie Internetu przy sprzedaży konsumentowi napojów alkoholowych nie jest zakazane, przepisy ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1119; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 2185) bowiem takiego zakazu nie przewidują. Jednak należy wyraźnie podkreślić, że NSA rozpoznawał skargę kasacyjną w granicach podniesionych zarzutów, oceniając konkretny model sprzedaży oparty na konkretnym wzorcu umownym (regulamin sprzedaży akceptowany przez klienta na etapie składania zamówienia). Na rynku funkcjonują różne modele sprzedaży, postanowienia regulaminów stosowanych przez sprzedawców także różnią się od siebie. Wrześniowe orzeczenie NSA bynajmniej nie stanowi potwierdzenia legalności stosowania każdego z nich. Wskazać przy tym należy, że jedni sprzedawcy handlujący w internecie wdrażają odpowiednie metody weryfikacji i zapewniają ich stosowanie, inni nie. Jedni jasno komunikują swoim klientom, jakie są warunki sprzedaży i powiązane z nią uprawnienia i obowiązki, inni tego nie robią. Decydując się na sprzedaż alkoholu przez internet, trzeba dokładnie przeanalizować swój model sprzedaży i tak go zorganizować, aby w praktyce nie dochodziło do naruszenia warunków sprzedaży określonych w przepisach ustawy alkoholowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right