Przywrócenie możliwości potrącania kar umownych
Ponaddwuletni okres obowiązywania regulacji, która wyłączała możliwość potrącania kar umownych naliczonych w związku z realizacją kontraktów publicznych w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii COVID-19 i przez 90 dni od dnia ich odwołania, zakończył się 24 sierpnia 2022 r. Mowa o art. 15r1 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 2095; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1793; dalej: specustawa covidowa), który został uchylony przez art. 10 ustawy z 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1768; dalej: ustawa nowelizująca. Ta - dość nieoczekiwana - zmiana przepisów budzi wątpliwości, w tym ze strony zamawiających. Odpowiadamy zatem na wybrane pytania, jakie stawiają oni na szkoleniach.
O co urzędnicy pytają na szkoleniach
90 dni nie obowiązuje
problem Czy konieczne jest odczekiwanie 90 dni na potrącenie kar, o którym to okresie była mowa w art. 15r1 specustawy covidowej?
odpowiedź W powszechnej świadomości zamawiających utrwaliło się przekonanie, że ustawodawca ustanowił 90-dniowy okres buforowy wstrzymania możliwości potrącania kar umownych, rozpoczynający się z zakończeniem stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ustanowionych w związku z epidemią COVID-19. Tymczasem należy pamiętać, że stan zagrożenia epidemicznego jeszcze trwa, a dopuszczalność potrącania kar umownych wynika z uchylenia art. 15r