Jak gmina powinna rozliczyć w VAT środki otrzymane przez szkołę od rady rodziców
TEMAT: Centralizacja rozliczeń VAT
PROBLEM: Czy gmina musi wykazać w JPK_V7M fundusze przekazane przez radę rodziców
20 września 2022 r. rada rodziców szkoły podstawowej w gminie X przekazała na rachunek tej placówki kwotę 20 000 zł na wsparcie jej działań, m.in. na zakup przyrządów i pomocy naukowych, remont budynku itd. Środki te pochodzą z dobrowolnych składek rodziców uczniów uczęszczających do tej szkoły. Działania te mają charakter dobrowolny i nie stanowią wynagrodzenia z tytułu jakichkolwiek działań czy czynności szkoły podstawowej. Gmina X jest podatnikiem VAT czynnym i rozlicza VAT na zasadach ogólnych za okresy miesięczne. Szkoła podstawowa jest jej jednostką organizacyjną. Jak gmina powinna rozliczyć otrzymane środki na gruncie VAT? ©℗
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że 20 września 2022 r. rada rodziców szkoły podstawowej w gminie X przekazała na rachunek tej placówki kwotę 20 000 zł celem wsparcia działań tej szkoły, m.in. na zakup przyrządów i pomocy naukowych, remont budynku itp. Środki te pochodzą z dobrowolnych składek rodziców uczniów. Działania te mają charakter dobrowolny i nie stanowią wynagrodzenia z tytułu jakichkolwiek działań czy czynności szkoły podstawowej. Istota problemu w analizowanej sprawie sprowadza się więc do ustalenia, jak gmina X powinna rozliczyć na gruncie VAT czynność polegającą na otrzymywaniu od rady rodziców przez szkołę podstawową (dla której organem założycielskim jest ta gmina) funduszy z dobrowolnych składek rodziców.