Artykuł
Doprecyzowano zasady zwrotu nadpłaconej składki zdrowotnej
Obowiązujące od 1 stycznia 2022 r. przepisy dotyczące prowadzących działalność gospodarczą miały kilka luk. Polski Ład 2.0 je uprościł i wyeliminował kilka nieścisłości
Od 1 lipca 2022 r. obowiązują kolejne zmiany w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (dalej: ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej). Jednym z pakietów zmian, które weszły w życie w ramach Polskiego Ładu 2.0, są te dotyczące zwrotu nadpłaconej przez przedsiębiorców składki zdrowotnej. Zgodnie z obowiązującymi od początku tego roku zasadami składka ta nie jest już opłacana od ryczałtowej podstawy wynoszącej 75 proc. przeciętnego wynagrodzenia, ale od miesięcznego dochodu (z pewnymi wyjątkami) - w zależności od rodzaju opodatkowania.
Porównanie wpłat miesięcznych z roczną podstawą
W ramach nowelizacji doprecyzowano, że po zakończeniu roku składkowego albo kalendarzowego oblicza się także roczną podstawę wymiaru składki i porównuje ze składką zdrowotną zapłaconą za poszczególne miesiące. Zgodnie z art. 81 ust. 2n ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, jeśli suma składek na ubezpieczenie wpłaconych przez przedsiębiorcę za poszczególne miesiące zdrowotne jest wyższa od rocznej składki ustalonej od rocznej podstawy, to ubezpieczonemu przysługuje zwrot różnicy. W myśl nowego brzmienia ust. 2m zwrot tej kwoty „następuje na podstawie wniosku przygotowanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych na profilu informacyjnym utworzonym w systemie teleinformatycznym udostępnionym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych po złożeniu rozliczenia rocznego przez płatnika składek. Wniosek składany jest wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym, podpisem osobistym albo wykorzystując sposób potwierdzania pochodzenia oraz integralności danych udostępniony bezpłatnie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w systemie teleinformatycznym”. Z kolei ust. 2n stanowi, że wniosek ten może zostać złożony w terminie miesiąca od terminu na złożenia zeznania podatkowego określonego w art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. od 30 kwietnia. Jeśli wniosek zostanie złożony po tym terminie, to pozostawia się go bez rozpoznania (ust. 2o).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right