Coraz więcej kwestionowanych wpisów do CRBR
Instytucje finansowe dopytują o beneficjentów rzeczywistych pod groźbą wstrzymania usług oraz zgłoszenia do Ministerstwa Finansów. To efekt m.in. niejasnych przepisów
Od 31 października 2021 r. instytucje obowiązane (np. banki, firmy inwestycyjne, domy maklerskie czy biura rachunkowe) muszą weryfikować rzetelność wpisów do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (dalej: CRBR), dokonywanych przez spółki oraz fundacje i stowarzyszenia widniejące w Krajowym Rejestrze Sądowym (dalej: NGO).
Generalny inspektor informacji finansowej (GIIF) zaleca instytucjom sprawdzenie publicznie dostępnych źródeł, np. KRS, umowę spółki albo umowę przeniesienia własności udziałów. Zgodnie z art. 61a ustawy z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 593 ze zm.) instytucja obowiązana, w przypadku stwierdzenia rozbieżności, powinna podjąć czynności w celu ich wyjaśnienia. Gdyby nie była w stanie rozwiać swoich wątpliwości, to musi je zgłosić do GIIF. Ten zaś może wszcząć postępowanie mogące zakończyć się nałożeniem nawet milionowej kary finansowej bądź odpowiedzialnością za składanie fałszywych oświadczeń dla osoby dokonującej wpisu w CRBR.