Nowa ewidencja czasu pracy kierowców stwarza problemy
Wydłużony do 10 lat okres jej przechowywania będzie liczony inaczej niż niż dla innych pracowników, a ze względu na to, że przepisy wejdą w życie w trakcie miesiąca, stanie się to utrudnione. Kłopoty mogą być też z zakresem zastosowania uproszczonej ewidencji. A to wszystko już od najbliższej niedzieli
Nowe rozwiązania wynikające z unijnego pakietu mobilności wymusiły także zmiany w przepisach krajowych. W ustawie z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1412; ost.zm Dz.U. z 2022 r. poz. 209; dalej: ustawa) są one wprowadzane etapami, począwszy od lutego 2022 r. Ostatnia ich część wejdzie w życie 29 maja i dotyczy zasad prowadzenia ewidencji czasu pracy kierowców.
Jeden wygląd
Zgodnie z nowym brzmieniem art. 25 ust. 1 ustawy pracodawca będzie prowadził ewidencję dla każdego kierowcy do celów prawidłowego ustalenia jego wynagrodzenia i innych świadczeń związanych z pracą. Przepis ten jest wiernym odwzorowaniem art. 149 par. 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1320; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 655; dalej: k.p.) i nie budzi większych wątpliwości, wskazując jednocześnie, że ewidencja ma umożliwić naliczenie pensji kierowcy, a więc powinny się w niej znaleźć co do zasady wszystkie dane to umożliwiające. Cel ten nie do końca zostanie jednak zrealizowany przez ustawodawcę, bo w nowym przepisie nie ujęto odpowiednio wszystkich elementów wpływających na wynagrodzenie kierowców, co dotyczy zwłaszcza problematyki dyżurów oraz godzin ponadwymiarowych pracowników niepełnoetatowych. Zgodnie z art. 25 ust. 5 ustawy ewidencja będzie mogła być prowadzona w postaci papierowej lub elektronicznej, co także stanowi zbliżenie regulacji szczególnej dotyczącej kierowców do zasad kodeksowych.
Obecnie art. 25 ust. 1 ustawy przewiduje pięć form, w jakich pracodawca zatrudniający kierowcę może prowadzić ewidencję czasu pracy, a więc jest wybór co do jej postaci i można nie przerabiać danych z tachografu, uznając, że np. wykresówki z tachografu analogowego lub dane elektroniczne sczytane z tachografu cyfrowego i karty kierowcy stanowią ewidencję. Od 29 maja zgodnie z art. 25 ust. 2 ustawy ewidencja musi już obligatoryjnie obejmować następujące dane: