Kłopot z wynagrodzeniem kierowców w przewozach dwustronnych
Zostali pominięci w zmianach wprowadzonych od 2 lutego 2022 r. Nie obejmuje ich definicja delegowania i nie mają także prawa do świadczeń z tytułu podróży służbowej. W przepisach jest więc luka
Od 2 lutego 2022 r. kierowcy wykonujący przewozy kabotażowe lub typu cross-trade są uznawani za pracowników delegowanych, a więc powinni otrzymywać wynagrodzenie za pracę za granicą ustalane według przepisów obowiązujących w krajach oddelegowania, co oznacza, że ich wynagrodzenia wzrosną. Przewozy dwustronne, np. Polska‒Niemcy lub Polska‒Czechy, nie podlegają jednak pod takie regulacje, ale jednocześnie kierowcy je wykonujący nie będą mieli już prawa do diet i ryczałtów za nocleg, bo nie będą odbywali podróży służbowych. Jak więc obliczyć ich wynagrodzenia?
Na pokrycie kosztów
Od 2 lutego 2022 r. definicja podróży służbowej zawarta w art. 2 pkt 7 ustawy o czasie pracy kierowców (dalej: ustawa) oznacza każde zadanie służbowe wykonywane na polecenie pracodawcy w ramach krajowych przewozów drogowych polegające na wykonywaniu:
- przewozu drogowego poza miejscowość, w której siedzibę lub inne miejsce prowadzenia działalności ma pracodawca lub
- wyjazdu poza miejscowość, o której mowa powyżej, w celu wykonania przewozu drogowego.
Zatem z definicji podróży służbowej wyłączone zostały w ogóle zagraniczne podróże służbowe. Potwierdza to również art. 21a ustawy, z którego wynika, że jedynie kierowcy wykonującemu krajowe przewozy drogowe w podróży służbowej przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem tego zadania służbowego, ustalane na zasadach określonych w art. 77