Artykuł
Jakie zmiany w sprawozdaniach w zakresie operacji finansowych dla JST
1 stycznia 2022 r. weszło w życie rozporządzenie ministra finansów z 20 grudnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz.U. z 2021 r. poz. 2431). Dziś pokazujemy, co się zmieniło i równocześnie wyjaśniamy wątpliwości, jakie się pojawiły w tym zakresie.
wyłącznie forma elektroniczna dla jednostek organizacyjnych jst
Po pierwsze wskazano, że jedyną dopuszczalną formą przekazywania sprawozdań zarządowi jednostki samorządu terytorialnego jest postać elektroniczna. Przy czym ta nowa zasada będzie stosowana dopiero odnośnie sprawozdań dotyczących 2022 r. Warto zauważyć, że zdecydowanie dłuższy termin został przewidziany (przez inne rozporządzenie) na obowiązkową elektronizację sprawozdań budżetowych przekazywanych również zarządowi JST. [więcej s. D1]
Dodatkowo raporty w postaci elektronicznej muszą być też opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym z wykorzystaniem aplikacji wskazanej na stronie podmiotowej BIP ministra finansów lub w plikach elektronicznych zgodnych ze strukturami udostępnionymi na tej stronie. Niestety w związku z obowiązkiem przekazywania sprawozdań w formie elektronicznej pojawiły się pytania księgowych, jak należy rozumieć pojęcie „przekazywania” oraz czy sprawozdania można będzie przesyłać pocztą elektroniczną z podpisami elektronicznymi? Otóż, jak wynika z odpowiedzi MF na nasze pytania, przekazywanie sprawozdań za pomocą poczty elektronicznej jest co do zasady niewłaściwe
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right