Zasady wynagradzania kierowców na dalekich trasach do zmiany
Wykonujący przewozy w transporcie międzynarodowym nie są już uznawani za przebywających w podróży służbowej. Nie wypłaca im się więc ryczałtów i diet, ale trzeba zwiększyć pensję brutto
Od 2 lutego 2022 r. zgodnie z nowym art. 21b ustawy o czasie pracy kierowców (dalej: ustawa) kierowca wykonujący zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych nie jest już w podróży służbowej w rozumieniu art. 775 par. 1 kodeksu pracy, ani w rozumieniu art. 2 pkt 7 ustawy, który stosuje się już tylko do przewozów krajowych.
Brak podróży służbowych oznacza konieczność podniesienia pensji brutto, co niekoniecznie oznacza podwyżki zasadniczego wynagrodzenia. Można wprowadzić premie lub dopłaty do płac zagranicznych, ale koszty i tak mogą wzrosnąć nawet do 30 proc. Aby rozliczenie było wykonane poprawnie, warto się zabezpieczyć, występując o interpretacje indywidualne.
Jak było dotychczas...
Od wielu lat wygląd siatki płac w branży TSL (transport, spedycja, logistyka) jest niezmienny i na wynagrodzenia kierowców składają się następujące elementy:
- wynagrodzenie zasadnicze, które często jest równe minimalnemu lub niewiele większe, a więc w tym roku wynoszące 3010 zł,
- ryczałt za nadgodziny w kwocie kilkuset złotych,
- ryczałt za pracę w porze nocnej w kwocie 100‒200 zł,