Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2022-01-25

Rosnące ceny energii zmorą także przedsiębiorców. Co można zrobić, by ponosić niższe koszty?

Galopujące ceny gazu, energii elektrycznej i paliw wpływają na całą gospodarkę, a więc dotykają nie tylko konsumentów (o czym mówi się głośno), lecz także przedsiębiorców. Wprawdzie rząd szykuje dla nich pomoc w ramach tarczy inflacyjnej 2.0, ale niezależnie od tego przedsiębiorcy zastanawiają się, jak jeszcze można sobie radzić z problemem wyższych rachunków. Czy obecne regulacje prawne dają możliwości obniżenia ponoszonych kosztów energii (elektrycznej, gazu, paliw)? Przyjrzyjmy się zatem możliwościom, jakie może rozważyć przedsiębiorca

możliwość 1: zmiana dostawcy energii

Przedsiębiorca, którego rachunki wzrosły, nie musi od razu godzić się na obecny (drogi) stan rzeczy. Ale zmiana dostawcy nie powinna być pochopna. Przede wszystkim najpierw warto zweryfikować dostępne na rynku oferty sprzedaży energii (elektrycznej, gazu). I choć podwyżki cen dotyczą całego rynku, to poszczególne oferty dostawców mogą się między sobą różnić. Często nawet niewielka różnica ceny przy dużym zapotrzebowaniu energetycznym przedsiębiorcy może oznaczać oszczędność rzędu kilkudziesięciu czy nawet kilkuset tysięcy złotych w skali roku. Jeśli przedsiębiorca znajdzie ofertę korzystniejszą cenowo niż wynikająca z obecnie wiążącej go umowy, powinien wówczas sprawdzić warunki wyjścia z obecnej umowy z przedsiębiorstwem energetycznym (jeśli interesująca go oferta pochodzi od innego przedsiębiorstwa). W niektórych przypadkach problem może rozwiązać się sam, gdyż zawarta umowa terminowa dobiega końca - wówczas należy zawrzeć lepszą cenowo umowę z nowym przedsiębiorstwem bez przedłużania obecnej. Tutaj jednak trzeba uważać na zapisy umowne dotyczące automatycznego przedłużenia obecnej umowy (bardzo częste w umowach z przedsiębiorstwami energetycznymi) polegające na tym, że jeśli przedsiębiorca w określonym, przewidzianym w umowie terminie nie złoży oświadczenia o braku woli jej przedłużenia, to ulega ona automatycznemu przedłużeniu (np. na kolejny rok lub na czas nieokreślony).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00