Artykuł
Rozporządzenie z 7 stycznia: W budżetówce bez dylematów
W związku z chaosem prawnym, który spowodował Polski Ład, księgowi się zastanawiają, które przepisy stosować ‒ ustawę o PIT czy rozporządzenie z 7 stycznia br. ws. zaliczek na PIT. Boją się odpowiedzialności za niezastosowanie któregoś z tych aktów prawnych. Czy księgowi z budżetówki mogą mieć tego typu dylematy? Czy możemy dokonać wyboru, czy musimy z marszu stosować przepisy wykonawcze, choć wiemy, że są co do nich prawne wątpliwości?
Analizując zadane pytanie, należy w pierwszej kolejności zwrócić uwagę na status prawny aktu prawnego w postaci rozporządzenia. Został on dookreślony w art. 92 Konstytucji RP. Tam postanowiono, że rozporządzenia są wydawane przez organy wskazane w konstytucji, na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie i w celu jej wykonania. Upoważnienie powinno określać organ właściwy do wydania rozporządzenia i zakres spraw przekazanych do uregulowania oraz wytyczne dotyczące treści aktu. Organ upoważniony do wydania rozporządzenia nie może przekazać swoich kompetencji innemu organowi.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right