Jakie sankcje są nakładane przez organy kontrolne za łamanie obowiązków z ustawy o AML
Znajomość linii orzeczniczej pozwala lepiej zrozumieć, jak poprawnie stosować przepisy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Dzięki temu biuro rachunkowe może znacznie obniżyć ryzyko złamania prawa i zapłacenia kary
TEMAT: Przeciwdziałanie praniu pieniędzy
PROBLEM: Kary w zakresie AML
Obecnie wszystkie biura rachunkowe muszą przestrzegać regulacji służących przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Nie ma przy tym znaczenia forma organizacyjno-prawna, rozmiar prowadzonej działalności czy też wielkość zatrudnienia. Biuro rachunkowe jest instytucją obowiązaną na gruncie ustawy z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz.U. z 2020 r. poz. 971; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 815; dalej: ustawa o AML). A na taką instytucję, która nie dopełnia obowiązków nałożonych na nią na podstawie ustawy oraz przepisów unijnych w tym zakresie, może zostać nałożona kara administracyjna. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że ostatnia nowelizacja ustawy o AML z 30 marca 2021 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 815) spowoduje wzmożenie, chociażby tymczasowo, doraźnych kontroli przestrzegania ustawy o AML prowadzonych przez organy do tego uprawnione. Przypomnijmy, że zmiany wprowadzane nowelizacją wchodziły w życie stopniowo - co do zasady ustawa nowelizująca weszła w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, tj. 15 maja 2021 r., jednak część zmian weszła w życie 31 lipca 2021 r., a część 31 października 2021 r. Organy kontrolne mogą więc prezentować stanowisko, zgodnie z którym czas na dostosowanie się instytucji obowiązanych do zmienionych przepisów był wystarczający, i tym samym potraktować wzmożenie kontroli jako swego rodzaju motywację dla podmiotów lekceważących terminy na wypełnienie nowych obowiązków.