Artykuł
Czy uchwały i zarządzenia wymagają uzasadnienia
Odpowiedź na to pytanie od lat budzi wiele wątpliwości. Koronnym argumentem przeciwników uzasadnień jest brak wyraźnej podstawy w tym zakresie w przepisach samorządowych. Z kolei z Zasad techniki prawodawczej wynika obowiązek ich sporządzania.
W odniesieniu do uzasadnienia aktów prawa miejscowego zastosowanie mają dwa przepisy rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z 20 czerwca 2002 r. w sprawie Zasad techniki prawodawczej (Dz.U. z 2016 r. poz. 283; dalej: ZTP): par. 131 w zw. z par. 143 oraz par. 12 w zw. z par. 143. Zgodnie z pierwszym z nich do projektu aktu dołącza się uzasadnienie. Drugi natomiast stanowi, że uzasadnienie projektu, oprócz wymagań określonych w ustawach, o ile takie są, powinno zawierać:
„1) przedstawienie możliwości podjęcia alternatywnych w stosunku do uchwalenia projektowanego aktu środków umożliwiających osiągnięcie zamierzonego celu, ze wskazaniem, czy środki te zostały podjęte, a w przypadku ich podjęcia - przedstawienie osiągniętych wyników;
2) szczegółowe wyjaśnienie potrzeby wejścia w życie projektowanego aktu albo jego poszczególnych przepisów w terminie krótszym niż 14 dni od dnia ogłoszenia, jeżeli projekt aktu przewiduje takie postanowienia”.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right