Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2021-06-21

Współpraca, nie hierarchia

Sama Konstytucja RP wymaga, by Rzeczpospolita przestrzegała wiążącego ją prawa międzynarodowego

Wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego z 29 marca 2021 r. Prezes Rady Ministrów wniósł o zbadanie zgodności z Konstytucją RP kilku przepisów wiążącego Polskę Traktatu o Unii Europejskiej (TUE), tj. art. 1, art. 4 ust. 3 i art. 19 ust. 1 Traktatu. Są to przepisy formułujące podstawy działalności Unii Europejskiej i wyznaczające podstawowe wartości, na których opiera się Unia Europejska. Wnioskodawca zarzuca, że orzecznictwo TSUE (a także - w mniejszym zakresie - sądów krajowych) nadało tym przepisom brzmienie, które zdaniem wnioskodawcy budzi wątpliwości konstytucyjne. Chodzi tutaj o art. 1 akapit pierwszy i drugi w zw. z art. 4 ust. 3 TUE, który rozumiany jest w taki sposób, że uprawnia lub zobowiązuje organ stosujący prawo do odstąpienia od stosowania konstytucji lub nakazuje stosować przepisy prawa w sposób niezgodny z konstytucją; art. 19 ust. 1 akapit drugi w zw. z art. 4 ust. 3 TUE, rozumiany w ten sposób, że ze względu na zapewnienie skutecznej ochrony prawnej, organ stosujący prawo jest uprawniony lub zobowiązany stosować przepisy prawa w sposób niezgodny z konstytucją, w tym stosować przepis, który na mocy orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego utracił moc obowiązującą jako niezgodny z konstytucją, oraz art. 19 ust. 1 akapit drugi w zw. z art. 2 TUE, rozumiany jako uprawniający sąd do przeprowadzenia kontroli niezawisłości sędziów powołanych przez prezydenta oraz kontroli uchwały KRS dotyczącej wystąpienia z

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00