Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2021-06-14

Dyrektorzy remontują szkoły za organy prowadzące. Często robią to bez upoważnienia

Gminy przerzucają swoje obowiązki wraz z odpowiedzialnością za ich wykonanie na szefów placówek oświatowych, a ci bezrefleksyjnie przyjmują je na siebie. Jest to działanie absolutnie niedopuszczalne, co potwierdzają wyroki sądów

Zgodnie z art. 10 prawa oświatowego do zadań organu prowadzącego (a więc m.in. jednostki samorządu terytorialnego), za które ponosi on odpowiedzialność, należą w szczególności:

  • zapewnienie warunków działania placówki,
  • wykonywanie niezbędnych remontów i inwestycji,
  • obsługa i administracja,
  • wyposażenie w pomoce dydaktyczne i sprzęt,
  • podejmowanie czynności z zakresu prawa pracy wobec dyrektora,
  • informowanie o miejscach bezpłatnych usług stomatologicznych dla uczniów.

Pojęcie odpowiedzialności za działalność szkoły jest jednak w przepisie sformułowana szeroko i nie sprowadza się wyłącznie do wymienionych punktów, co w praktyce powoduje wiele problemów. Trudno bowiem wymagać od organu prowadzącego, aby realizował zadania dydaktyczne, opiekuńcze czy wychowawcze - te zawsze należą do dyrektora szkoły i podległych mu nauczycieli. Z drugiej strony przepis wyraźnie wskazuje, że adresatem obowiązków wyszczególnionych w art. 10 jest przede wszystkim organ prowadzący. Bez znaczenia jest okoliczność, że szkoła stanowi wyodrębnioną organizacyjnie jednostkę zarządzaną przez dyrektora, który kieruje jej działalnością i reprezentuje ją na zewnątrz oraz wypełnia określone zadania (art. 68 prawa oświatowego).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00