Porada
Kiedy przy wynajmie następuje ulepszenie
Firma, której księgi prowadzimy, zajmuje się wynajmowaniem powierzchni biurowych. W celu ich dostosowania do potrzeb klientów przeprowadzane są prace aranżacyjne w pomieszczeniach, są one ulepszane. Czy nakłady takie powinny być traktowane jako środki trwałe? Jak je potem rozliczać?
Definicję środka trwałego zawiera art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości. Przepis ten wskazuje, że za środki trwałe uznaje się rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Jak zostało podkreślone w Krajowym Standardzie Rachunkowości nr 11 „Środki trwałe” dla oceny, czy składnik aktywów spełnia warunki uzasadniające uznanie go za środek trwały, ustalenia wymaga:
1) czy jest to składnik aktywów o charakterze nieruchomości (gruntu, budynku, budowli lub ich części) bądź maszyn, urządzeń, środków transportu lub innych rzeczy, ewentualnie czy jest to rzeczowe prawo majątkowe: prawo wieczystego użytkowania gruntu, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego;
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right