Artykuł
Benefity oferowane pracownikom poza ZFŚS: jaki będą miały znaczenie dla składek i podatków
Karta sportowa, program kafeteryjny lub owocowe dni to popularne świadczenia pozapłacowe proponowane przez pracodawców. Warto wiedzieć, jak klasyfikują je ZUS oraz organy podatkowe
Najczęściej tego rodzaju świadczenia są finansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, jednak nie każda firma ma obowiązek jego wprowadzenia. Dotyczy on bowiem wyłącznie pracodawców, którzy zatrudniają co najmniej 50 pracowników. Na co należy więc zwrócić uwagę w sytuacji, gdy firma planuje wprowadzić benefity pracownicze spoza ZFŚS?
PIT - co do zasady przychód
Jak pokazuje praktyka orzecznicza i interpretacyjna, wprowadzenie przez pracodawcę benefitów pracowniczych wiąże się z powstaniem przychodu po stronie pracownika. Organy podatkowe wskazują bowiem, że zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT) przychodem ze stosunku pracy jest także wartość nieodpłatnych świadczeń realizowanych przez pracodawcę na rzecz pracownika. Choć przepisy ustawy o PIT nie definiują znaczenia „nieodpłatnego świadczenia”, to wykładni tego terminu wielokrotnie podejmowała się judykatura. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 24 maja 2010 r., sygn. akt II PFS 1/10, wskazał, że na gruncie podatkowym pojęcie „nieodpłatnego świadczenia” obejmuje wszelkie zjawiska i zdarzenia prawne, których konsekwencją jest uzyskanie korzyści lub nieodpłatne przysporzenie majątku. Stanowisko to zostało potwierdzone również w wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13), gdzie wskazano, że w celu uznania, że dane świadczenie nieodpłatne związane jest z powstaniem przychodu po stronie pracownika, owo świadczenie musi zostać spełnione za zgodą pracownika i jednocześnie powinno przynieść pracownikowi korzyści w postaci powiększenia aktywów lub zmniejszenia wydatków.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right