CPK, czyli (C)zy (P)rzyjdzie (K)ryzys przez budowę megalotniska i jak go uniknąć
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to budowa nie tylko terminala oraz pasa startowego, ale także infrastruktury prowadzącej do lotniska - nowych dróg, linii kolejowych oraz sieci energetycznych. Ważne jest więc zaplanowanie z wyprzedzeniem poszczególnych etapów tak, aby uniknąć kumulacji inwestycji w danym regionie.
Na przykład skoro przyjęto koncepcję 10 szprych kolejowych prowadzących do CPK, przetargi powinny być ogłaszanie stopniowo i dla różnych szprych (oczywiście dla takich odcinków, aby można było rozpocząć od razu ich komercyjne wykorzystanie). Inaczej wykonawcy mogą zderzyć się z nadzwyczajnym wzrostem cen usług i materiałów nabywanych lokalnie. Taki problem może inwestycję opóźnić, jeżeli np. firma nie poradzi sobie z nadzwyczajnym wzrostem cen i zostanie usunięta z kontraktu lub upadnie.
Idąc dalej, problem nieodpowiedniego harmonogramowania przez zamawiającego przełoży się na kolejne spory sądowe o waloryzację. Takie spory mogą z kolei opóźnić inne, czasem ważniejsze, procesy sądowe, a przecież problem ten zamawiający mógłby zawczasu istotnie zredukować przez rzetelne zaplanowanie inwestycji.