Sprzedaż w sklepie internetowym
Dokonujemy wysyłkowej sprzedaży towarów za pobraniem (kurier). Mamy w związku z tym pytanie: kiedy powstaje obowiązek podatkowy dla tego rodzaju czynności:
1) w dniu wystawienia faktury na zasadach ogólnych (art. 19 ust. 4 ustawy o VAT),
2) czy w dniu wpływu pieniędzy na rachunek bankowy (art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT)?
Czy na ustalenie daty powstania obowiązku podatkowego wpływa fakt, że dany kurier stosuje ustawę - Prawo pocztowe?
W działalności firmy wysyłkowej zapłata za towar dostarczony nabywcy następuje z reguły w formie:
1) zaliczki otrzymanej przed wydaniem towaru,
2) przelewu na rachunek bankowy po wydaniu towaru, bądź
3) za pobraniem przez firmę kurierską lub pracownika Poczty Polskiej przy dostawie towaru.
W przypadku firmy wysyłkowej otrzymanie zapłaty wpływa na datę powstania obowiązku podatkowego.
Przypadek 1. Otrzymanie zaliczki
Otrzymanie zaliczki przed wydaniem towaru powoduje powstanie obowiązku podatkowego z chwilą jej otrzymania w tej części, co wynika z art. 19 ust. 11 ustawy o VAT. Jeśli sprzedawca obrót ten potwierdzi fakturą VAT, to należy ją wystawić w ciągu 7 dni, licząc od dnia otrzymania zaliczki. Data wystawienia faktury zaliczkowej nie wpływa jednak na datę powstania obowiązku podatkowego. Obowiązek podatkowy z tytułu zaliczki powstał bowiem w dniu otrzymania zaliczki.