Wpłaty klientów detalicznych na poczet usług turystycznych a ewidencjonowane w kasie fiskalnej
Proszę o odpowiedź na pytanie, czy wszystkie wpłaty od klientów detalicznych na rachunek bankowy spółki z o.o. przy działalności turystycznej powinny być ewidencjonowane w kasie fiskalnej? Jak ma być ewidencjonowana zaliczka na usługę turystyczną zapłacona gotówką lub przelewem? Czy ona również powinna być ewidencjonowana w kasie? Co należy zrobić w przypadku rezygnacji klienta z usługi i zwrotu zaliczki?
Artykuł 119 ustawy o VAT przewiduje szczególną procedurę opodatkowania usług turystyki. Wyjątkowość tej procedury przejawia się w tym, że podstawę opodatkowania dla tego rodzaju usług stanowi kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Marżą według ustawy jest różnica między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.
W przypadku zastosowania omawianej procedury obowiązek podatkowy powstaje z chwilą ustalenia marży, nie później jednak niż 15. dnia od dnia wykonania usługi (§ 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT).
Minister Finansów w rozporządzeniu nie uregulował szczególnych zasad opodatkowania zaliczek na poczet usług turystycznych. Otrzymanie zaliczek na poczet usług turystycznych opodatkowanych na zasadach marży (art. 119 ustawy o VAT) powinno być więc oceniane według zasad powstania obowiązku podatkowego przewidzianych przez procedurę opodatkowania marży. Zgodnie z tymi zasadami, zaliczka nie powinna podlegać opodatkowaniu w chwili jej otrzymania, ponieważ nie jest wtedy jeszcze znana marża. Obowiązek podatkowy powinien powstać dopiero z chwilą ustalenia marży, ale nie później niż 15 dni od zakończenia usługi.