Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2009-08-11

Ceny transferowe w praktyce

Sławomir Biliński

ekspert podatkowy

Wstęp

W obrocie gospodarczym często zdarzają się sytuacje, w których przedsiębiorcy sprzedają powiązanym firmom produkty i usługi po cenach niższych niż innym odbiorcom. Na obniżenie ceny wpływają relacje między podmiotami, strategia gospodarcza lub względy podatkowe. Trzeba jednak pamiętać, że wykorzystywanie powiązań między firmami powoduje określone skutki podatkowe.

Władze skarbowe mogą badać zgodność stosowanej ceny transferowej z warunkami rynkowymi. Ma to na celu stwierdzenie, czy w podobnych okolicznościach niezależne strony zawarłyby transakcję podobną do badanej oraz czy kontrolowana transakcja jest z ekonomicznego punktu widzenia racjonalna i efektywna.

Niniejsza publikacja stanowi propozycję zestawu metod i narzędzi, mającą dopomóc Czytelnikom w:

n rozpoznaniu transakcji wymagających dokumentacji,

n sporządzeniu zgodnych z polskim prawem podatkowym oraz Dyrektywą OECD dokumentacji transakcji,

n obniżeniu ryzyka zakwestionowania przez władze skarbowe stosowanej metody ustalania cen transferowych i ich wysokości,

n usprawnieniu procesu identyfikacji transakcji wewnątrzgrupowych oraz przygotowywania dokumentacji dla kwalifikujących się do tego transakcji.

Słowniczek

Cena transferowa - cena stosowana w transakcji między podmiotami powiązanymi.

Rozporządzenie o cenach transferowych - rozporządzenie Ministra Finansów z 10 października 1997 r. w sprawie sposobu i trybu określania dochodów podatników w drodze oszacowania cen w transakcjach dokonywanych przez tych podatników (Dz.U. Nr 128, poz. 833; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 189, poz. 1856).

- "zasada długości ramienia" (z ang. ). Jej treścią jest nakaz, aby mimo istniejących powiązań między podmiotami działały one w stosunkach wzajemnych na odpowiedni dystans. Istota tej zasady wyraża się w tym, że na przedsiębiorstwa gospodarczo powiązane nakłada się obowiązek kształtowania we wzajemnych stosunkach handlowych ogółu warunków, w tym cen ustalanych we wzajemnych transakcjach w taki sposób, w jaki uczyniłyby to niezależne, konkurujące ze sobą przedsiębiorstwa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00