Wykorzystanie informacji nabytych od byłego pracodawcy
Przez dłuższy czas zatrudniałem pracownika, który w zeszłym roku wypowiedział umowę o pracę i założył własną firmę. Problem w tym, że jego firma zajmuje się taką samą działalnością jak moja firma i przy wykorzystaniu informacji, które uzyskał w czasie, gdy był moim pracownikiem. Niestety, nie podpisałem z nim umowy o zakazie konkurencji ani w czasie trwania umowy o pracę, ani po rozwiązaniu umowy o pracę. Proszę o odpowiedź, czy przy prowadzeniu własnej firmy były pracownik może wykorzystywać informacje nabyte podczas pracy w mojej firmie? Czy powinien zachować tajemnicę firmy?
Obowiązkiem pracownika jest sumienne i staranne wykonywanie pracy oraz stosowanie się poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę. Stanowi o tym art. 100 k.p. Przepis ten precyzuje ponadto, że pracownik w szczególności zobowiązany jest dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachowywać w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Pracownik powinien także przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach.