Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2006-07-11

Koszty spotkań z kontrahentami

Czy wydatki na każde spotkanie z kontrahentem należy rozliczać w kosztach reprezentacji? Czy zakup alkoholu na spotkanie z kontrahentem może stanowić koszt?

Katarzyna Nowak
Wydatki ponoszone na szeroko rozumianą reprezentację i reklamę stanowią w katalogu wielu firm coraz znaczniejszą pozycję. Bez odpowiedniej reprezentacji i promocji niemożliwe staje się pojawienie na rynku, utrzymanie czy też zwiększenie sprzedaży. Elementem reprezentacji jest również stworzenie odpowiedniej oprawy spotkań z kontrahentami. Dlatego firmy często decydują się na zapewnienie kontrahentowi noclegu, fundują posiłki w restauracji, czy wręczają drobne upominki.
Odróżnić reprezentację od innych działań promocyjnych
Podstawowym problemem przy omawianych kosztach jest już tradycyjnie rozgraniczenie wydatków na reprezentację od innych wydatków, które mają charakter zbliżony (na promocję, reklamę). Pojęcia - reprezentacji i reklamy - nie są jednoznaczne, granice między nimi są nieostre, a ustawodawca nie wprowadził ich definicji legalnej dla celów podatkowych. Lukę tę wypełniły orzecznictwo oraz doktryna. I tak, reprezentacja to występowanie w imieniu podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, które wiąże się z okazałością w celu wywołania jak najlepszego wizerunku firmy. NSA w wyroku z 6 maja 1998 r. (sygn. akt SA/Sz 1412/97) orzekł, iż reprezentacja odnosi się do dobrego reprezentowania firm, które może polegać na odpowiednim ubiorze pracowników, wystroju firmy, jej logo, tablicach informacyjnych, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00