Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2006-05-09

Wydatki na badania marketingowe jako koszt

Czy wydatki na badania marketingowe mogą być limitowane jako reklama niepubliczna? W jakim momencie zaliczyć omawiane wydatki do kosztów uzyskania przychodów?

Katarzyna Nowak
Wydatki na badania marketingowe rozumiane są jako wydatki na badanie rynku, tworzenie i utrzymywanie popytu, kształtowanie polityki rynkowej itd. Powyższą definicję dla celów podatkowych wypracowało orzecznictwo sądowe (np. wyrok NSA z 6 lutego 1998 r., sygn. akt I SA/Łd 1196/96).
Pojęcie marketingu
Praktyczne rozumienie pojęcia marketingu jest szersze i obejmuje kształtowanie stosunków pomiędzy producentem a odbiorcą towarów lub usług, dotyczących w szczególności ustalania wielkości produkcji, określania cen, metod dystrybucji, usług gwarancyjnych, reklamy i promocji sprzedaży. Celem podejmowanych działań jest zatem, z jednej strony, przystosowanie przedsiębiorstwa do zmiennych warunków rynku, z drugiej zaś oddziaływanie i kształtowanie tego rynku. Istotę marketingu trafnie zdefiniował Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, w interpretacji z 9 maja 2005 r. (nr IA415/8/2005), w której czytamy: „przez pojęcie marketingu należy rozumieć działania gospodarcze dotyczące sprzedaży, dystrybucji, reklamy, planowania produkcji i badań rynku. Wśród instrumentów marketingu wyodrębnia się działania związane z:
- dystrybucją (kanały dystrybucji, organizacja fizycznego przepływu towarów),
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00