comment
Artykuł
Data publikacji: 2006-04-11
Sprzedaż promocyjna - wątpliwości podatkowe
Kiedy nagroda ze sprzedaży promocyjnej korzysta ze zwolnienia? Kiedy do nagród w konkursach zastosujemy opodatkowanie 10-proc. ryczałtem?
Piotr Baranowski
konsultant podatkowy
Przedsiębiorcy stosują różne formy zachęt do nabywania oferowanych przez nich towarów lub usług. Jednym z najbardziej rozpowszechnionych sposobów na pozyskanie klienta stało się organizowanie akcji promocyjnych. Obok tradycyjnych rabatów czy upustów cenowych mających uatrakcyjnić sprzedaż często dochodzi w ramach działań marketingowych do wydawania różnego rodzaju nagród (premii) zarówno pieniężnych, jak i rzeczowych. Jeśli odbywa się to w ramach sprzedaży premiowej, wywołuje określone konsekwencje podatkowe.
Co uznajemy za sprzedaż premiową?
Co istotne, nabywca dokonujący zakupu otrzymuje jako nagrodę towar (usługę) inny niż ten, który nabywa. Popularną formą nagradzania stają się także kupony (bony) premiowe, za które wydawane są towary lub usługi. Pod względem skutków podatkowych sprzedaży premiowej, w ramach której nabywcom premiowanych towarów lub usług wydawane są „gratisowo” nagrody rzeczowe lub pieniężne (usługi), nie należy mylić z akcjami promocyjnymi, które sprowadzają się do udzielenia nabywcy określonego rabatu (upustu). Konsekwencją udzielenia rabatu będzie bowiem obniżenie przychodu u sprzedającego i odpowiednio kosztu zakupu u nabywcy towaru lub usługi (rabat finansowy udzielony np. po osiągnięciu określonego pułapu zakupów albo rabat towarowy, gdzie przy sprzedaży np. 10 sztuk towaru 1 sztuka tego samego towaru dodana jest „gratis” i dochodzi do obniżenia ceny jednostkowej zakupionego towaru).
Pozostało 93% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Książka