comment
Artykuł
Data publikacji: 2006-01-10
Odszkodowania wyłączone z kosztów
Pewną kategorią wydatków, które nie mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, są odszkodowania wypłacane w związku z pewnymi wskazanymi w ustawie zdarzeniami.
Aneta Wesołowska
doradca podatkowy
Odszkodowanie jest to inaczej wynagrodzenie szkód i strat. Może ono obejmować zarówno faktyczne szkody powstałe jako następstwo owych zdarzeń, jak i utracone korzyści. Odszkodowanie ma na celu przywrócenie stanu poprzedniego poprzez zapłatę pewnej kwoty, przy czym kwota ta może być zapłacona jednorazowo lub w formie ustalonych rat, na przykład jako renta.
W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodu:
• jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych określonych przez właściwego ministra,
• odszkodowań z tytułu nieprzestrzegania przepisów w zakresie ochrony środowiska, a także z tytułu niewykonania nakazów właściwych organów nadzoru i kontroli dotyczących uchybień w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy,
• odszkodowań z tytułu wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad lub zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług.
Odszkodowania za wypadek przy pracy
Pozostało 90% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
Szkolenie
Książka