Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2005-09-26

Reprezentacja i reklama

Prowadzenie działalności gospodarczej nierozerwalnie wiąże się z prowadzeniem działań marketingowych, promocyjnych, które wpływają na efektywność podjętych inicjatyw gospodarczych. Rozwój firmy, wzrost sprzedaży są ściśle powiązane ze strategią marketingową przedsiębiorstwa. Elementem tej strategii jest również odpowiedni dobór środków reklamy, promocji, a także reprezentacji. Każdy przedsiębiorca, bez względu na wielkość i zakres prowadzonej działalności gospodarczej, korzysta z tych środków marketingowych. Każdy rzecz jasna układa tę strategię odpowiednio do swoich potrzeb. Dla przedsiębiorcy prowadzącego sklep środkiem promocji będą ogłoszenia w witrynie sklepu o przecenie wybranych artykułów, dla producenta wprowadzającego nowy model samochodu będzie to globalna kampania reklamowa, która wykorzystuje różnorodne środki promocji. Wydatki poczynione na reprezentację i reklamę stwarzają dla podatników prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą liczne problemy zarówno w zakresie podatku dochodowego, jak i w zakresie podatku od towarów i usług. W obowiązującym stanie prawnym szczególnie unormowania dotyczące podatku od towarów i usług rodzą wiele wątpliwości. Jednak nie oznacza to, że podatek dochodowy jest wolny od problemów dotyczących kosztów reprezentacji i reklamy.

Danuta Wiśniewska
1. Podatek dochodowy
W zakresie podatku dochodowego kluczowym zagadnieniem jest uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodu. Zakwalifikowanie wydatku do kosztów pozwala podatnikowi na zmniejszenie podstawy opodatkowania, jaką jest dochód, co wymiernie wpływa na wysokość płaconego podatku. W przypadku wydatków na reprezentację i reklamę obie ustawy, tj. ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, bazują na lakonicznym przepisie, który z kosztów wyłącza wydatki na reprezentację i reklamę w części przekraczającej 0,25 proc. przychodu, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Powyższe wyłączenie z kosztów oznacza, że wydatki na reprezentację i reklamę mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, ale w granicach limitu, który jednak nie dotyczy reklamy prowadzonej w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Powyższy przepis powoduje, że:
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00