Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2005-09-05

Wydatki spółki kapitałowej ponoszone na menedżera - wybrane problemy podatkowe

Czy można zaliczyć do kosztów premię za dobry wynik zarządzania? Czy można zaliczyć do kosztów wydatki na szkolenia menedżera?

Anna Piszcz, Przemysław Piszcz
Zarówno na gruncie prawa podatkowego, jak i prawa cywilnego brak jest definicji legalnej kontraktu menedżerskiego (umowy menedżerskiej). Umowa taka zalicza się w związku z tym do kategorii umów nienazwanych, które mogą być zawierane w oparciu o zasadę swobody umów.
Umowy menedżerskie należą do umów o świadczenie usług, o których mowa w art. 750 k.c1. Kontrakt menedżerski w praktyce występuje również pod nazwą umowy o zarządzanie, umowy o sprawowanie zarządu, umowy o świadczenie usług menedżerskich czy też umowy o prowadzenie przedsiębiorstwa. Z jednej strony, niezależnie od tego, jak strony nazwą kontrakt menedżerski, istota tej umowy sprowadza się do powierzenia profesjonalnemu podmiotowi (menedżerowi, zarządcy) prowadzenia przedsiębiorstwa celem osiągnięcia efektów założonych przez zlecającego zarząd, w imieniu, w interesie oraz ze skutkiem dla zlecającego zarząd, za zapłatą stosownego wynagrodzenia. Na podstawie tej umowy menedżer zobowiązuje się do starannego zarządzania przedsiębiorstwem w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników ekonomicznych. Brak jest formalnej podległości służbowej menedżera wobec zlecającego zarząd - menedżer nie podlega kierownictwu zlecającego zarząd.
Należy podkreślić, iż z umową menedżerską mamy do czynienia nie tylko, gdy menedżerowi powierza się zarządzanie całym przedsiębiorstwem, ale również gdy zleca mu się kierowanie określoną wyodrębnioną komórką organizacyjną przedsiębiorstwa czy też określoną dziedziną działalności przedsiębiorstwa (np. inwestycje, kadry). Z drugiej strony, nie będzie kontraktem menedżerskim umowa, która nie przewiduje po stronie „menedżera” obowiązku zarządzania przedsiębiorstwem, a jedynie np. przedstawicielstwo handlowe, nawet jeśli strony zatytułują ją jako kontrakt menedżerski.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00