Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2005-07-11

Optymalizacja wydatków marketingowych

Jakie czynności można podjąć w celu zaliczenia wydatków marketingowych w całości do kosztów uzyskania przychodów?

Ewa Błaszczak
doradca podatkowy
W związku z ciągle rosnącą konkurencją coraz większe środki przeznaczane są przez przedsiębiorców na reprezentację i reklamę. Tego rodzaju działania są jednak restrykcyjnie traktowane na gruncie regulacji podatkowych. Przepisy podatkowe w tym zakresie uznać należy za lakoniczne i niejasne. Te luki i niejasności regulacyjne z jednej strony powodują wiele kontrowersji, z drugiej jednak mogą umożliwić optymalizację wydatków marketingowych.
Wydatki na reprezentację i reklamę
Przepisy podatkowe odwołują się do pojęcia reprezentacji i reklamy, nigdzie go jednak nie definiując. Zgodnie z wykładnią językową przez reklamę należy rozumieć rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś. Natomiast reprezentacja jest zbiorem działań, które u obecnych lub przyszłych klientów mają wytworzyć obraz danej firmy, jej stosunku do sprzedawanych im towarów i usług oraz do odbiorców tych towarów i usług.
Kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu uzyskania przychodu, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o p.d.o.f. Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o p.d.o.f. nie są kosztami uzyskania przychodu koszty reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 proc. przychodów, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.
Wydatki na reprezentację i reklamę mogą być zatem uznane za koszty uzyskania tylko wówczas, gdy zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów. Pomimo iż przepisy podatkowe nie nakładają na podatnika obowiązku udowodnienia, że dokonany wydatek na reklamę lub reprezentację osiągnął swój cel w postaci uzyskania przychodu, podatnik powinien posiadać i przechowywać dokumenty świadczące o tym, że wydatki te zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodu.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00