comment
Artykuł
Data publikacji: 2005-07-11
Polisy ubezpieczeniowe finansowane przez pracodawcę
Czy opłacone przez pracodawcę składki na grupowe ubezpieczenie na życie pracowników stanowią koszty uzyskania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej? Jakie są skutki podatkowe dla pracowników związane z takim ubezpieczeniem?
Dominika Dragan-Berestecka
doradca podatkowy
Chcąc uniknąć wysokich obciążeń podatkowych pracodawcy oraz z tytułu ubezpieczeń, pracodawcy często stosują pozapłacowe formy motywowania pracowników. Jedną z nich może być wykupienie dla pracowników polis ubezpieczeniowych. Okazuje się jednak, że tylko w przypadku niektórych rodzajów polis ubezpieczeniowych pracodawca ma prawo zaliczyć ich wartość do kosztów uzyskania przychodów.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 59 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm., dalej jako: „u.p.d.o.p.”) nie uważa się za koszty uzyskania przychodu składek opłaconych przez pracodawcę z tytułu zawartych lub odnowionych umów ubezpieczenia na rzecz pracowników, z wyjątkiem umów dotyczących ryzyka grup 1, 3 i 5 działu I oraz grup 1 i 2 działu II wymienionych w załączniku do ustawy z 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz.U. Nr 124, poz. 1151 z późn.zm.).
Pozostało 86% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
Szkolenie
Książka