Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2018-06-28

Jak podwyższyć emeryturę?

W jaki sposób można podwyższyć swoją emeryturę? Kiedy ZUS może ponownie ustalić jej wysokość stosując nową kwotę bazową?

Dariusz Noszczak
Nie wszyscy świadczeniobiorcy zdają sobie sprawę, że raz ustalona wysokość emerytury może ulec zmianie nie tylko wskutek jej waloryzacji, ale również na własny wniosek, złożony po spełnieniu określonych warunków.
Warto przypomnieć, że wysokość emerytury uzależniona jest od kilku czynników, tj. od wysokości zarobków osiągniętych na przestrzeni kariery zawodowej w stosunku do przeciętnej płacy w danym roku, od liczby przebytych okresów składkowych i nieskładkowych, a także od wysokości kwoty bazowej obowiązującej w dacie zgłoszenia wniosku o emeryturę. Wzór obliczenia emerytury przewidziany jest w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Zgodnie z przepisami tej ustawy emerytura stanowi sumę trzech składników:
- 24 proc. kwoty bazowej (tzw. część socjalna),
- po 1,3 proc. podstawy wymiaru emerytury za każdy rok okresów składkowych (tzw. część należna za okresy składkowe),
- po 0,7 proc. podstawy wymiaru emerytury za każdy rok okresów nieskładkowych (tzw. część należna za okresy nieskładkowe).
Jak zwiększyć emeryturę doliczając okresy?
Pierwszym ze sposobów zwiększenia wysokości emerytury jest doliczenie nieuwzględnionych dotychczas przy jej ustalaniu okresów składkowych lub nieskładkowych. Jak wynika z podanego wyżej wzoru obliczania emerytury, długość takich okresów decyduje nie tylko o nabyciu prawa do tego świadczenia, ale ma również bardzo istotny wpływ na jego wysokość.
Okresy składkowe to głównie okresy zatrudnienia i opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, a także niektóre okresy, za które składki te nie zostały opłacone, gdyż nie było takiego obowiązku. Natomiast okresy nieskładkowe to generalnie okresy braku aktywności zawodowej, za które nie zostały odprowadzone składki na ubezpieczenie społeczne, w tym m.in. okresy pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy czy też zasiłku chorobowego. Podobnie jak przy ustalaniu prawa do emerytury, tak i przy obliczaniu jej wysokości okresy składkowe i nieskładkowe ustala się z uwzględnieniem pełnych miesięcy, a okresy nieskładkowe podlegają uwzględnieniu w wymiarze nieprzekraczającym jednej trzeciej udowodnionych okresów składkowych.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00