comment
Artykuł
Data publikacji: 2005-01-17
Wynagrodzenia pracowników i osób współpracujących
Jak zmieniły się zasady zaliczania wynagrodzeń do kosztów pracodawcy? Czy nieopłacone składki na ubezpieczenia społeczne pracowników mogą być zaliczone do kosztów?
Sebastian Zagórski
Od 1 stycznia br. weszły w życie zmiany przepisów regulujących moment zaliczenia wynagrodzeń do kosztów uzyskania przychodów. Obecnie pracodawcy muszą pamiętać, że nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów niewypłaconych świadczeń dla pracowników. Celem tego przepisu jest zmobilizowanie pracodawców do terminowego wypłacania pensji (dane statystyczne pokazują bowiem, że jest to poważny problem).
Nowe zasady dotyczą zarówno pracodawców będących osobami prawnymi, jak i osób fizycznych (spółek cywilnych i jawnych) zatrudniających pracowników. Wynikają one z nowego brzmienia art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 23 ust. 1 pkt 55 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tych przepisów nie uważa się za koszty uzyskania przychodów niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 u.p.d.o.f., a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy. Szczegółowy wykaz świadczeń, które podlegają zaliczeniu do kosztów dopiero w momencie ich wypłaty prezentujemy w poniższej tabeli.
Pozostało 79% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Szkolenie
Książka