Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2004-08-23

Formy reklamy i ich skutki w VAT

Czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących różnym rodzajom reklamy? Czy działania podmiotu sponsorowanego podlegają opodatkowaniu VAT? Jak należy rozliczyć podatek w przypadku przekazywania katalogów reklamowych?

Małgorzata Militz
Jednym ze sposobów utrzymania i umocnienia właściwej pozycji na rynku jest podejmowanie działań w zakresie reprezentacji, reklamy, sponsoringu czy różnego rodzaju promocji sprzedaży. Działania związane z reprezentacją i reklamą to ogólnie rzecz ujmując działania dotyczące w przypadku reklamy: rozpowszechniania informacji o towarach, ich zaletach, wartościach, możliwościach i miejscach nabycia, zachwalanie, zalecanie czegoś, a w przypadku reprezentacji: działania polegające na reprezentowaniu czyichś interesów, przedstawicielstwo, okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia.
Przykładami zużycia towarów na cele reprezentacji i reklamy mogą być: reklama w mediach, wysyłanie ofert, rozdawanie próbek, folderów, ulotek reklamowych, wręczanie kontrahentom prezentów, upominków, przekazywanie materiałów wspierających sprzedaż o charakterze użytkowym, przekazywanie materiałów reklamowych do punktów sprzedaży, organizowanie bankietów itd.
Problematyka podatkowego traktowania jako kosztów wydatków ponoszonych na reklamę jest bardzo szeroka i należy ją analizować z punktu widzenia wielu podatków. Należy np. pamiętać, że nie wszystkie ponoszone wydatki na ww. cele mogą być uwzględnione dla celów podatkowych. Ustawodawca ograniczył bowiem zakres wydatków, które mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. Poza tym trzeba pamiętać, że w przypadku podatku od towarów i usług wykonywanie czynności, takich jak przekazanie towarów na potrzeby reprezentacji czy reklamy, nakłada na podatnika dodatkowe obciążenia podatkowe, gdyż skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w VAT.
Zanim przedstawimy zagadnienia dotyczące różnych form reklamy, należy wyjaśnić, w jakich przypadkach podatnik jest obowiązany naliczyć i odprowadzić należny podatek od towarów i usług.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00