Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2003-06-09

Najem czy budowa siedziby?

Jakie są zasady amortyzacji budynków przeznaczonych na siedzibę? Budowa nowej siedziby czy dostosowanie używanego budynku - co jest korzystniejsze?

dr Mieczysław Staniszewski
prawo.autorzy@infor.pl
Decydując się na podjęcie działalności gospodarczej, przedsiębiorca musi zadbać między innymi o odpowiedni lokal na siedzibę tej działalności. Podatnik najczęściej korzysta z wybudowanych i wyposażonych w tym celu pomieszczeń. Zdarza się jednak, że osoby prowadzące działalność gospodarczą wykorzystują do tego celu cudze lokale na podstawie umowy najmu. Z sytuacją taką mamy do czynienia szczególnie wtedy, gdy podatnik podejmuje działalność po raz pierwszy i nie dysponuje odpowiednim kapitałem. Nie ma więc formalnych przeszkód, by siedziba przedsiębiorstwa znajdowała się na przykład w wynajętym lokalu użytkowym lub mieszkalnym. Prowadzenie biura w wynajętym lokalu nie należy zatem do rzadkości. Chodzi jednak o to, które z tych rozwiązań jest korzystniejsze pod kątem podatkowo-prawnym. Analiza dotyczyć będzie również przypadków, gdy siedziba znajduje się w lokalu mieszkalnym, cudzym lub własnym. Decydując się na działalność w lokalu zajmowanym na podstawie umowy najmu, nie można zapominać o treści art.  667 § 1 kodeksu cywilnego, w myśl którego bez zgody wynajmującego najemca nie może czynić w rzeczy najętej zmian sprzecznych z umową lub z przeznaczeniem rzeczy.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00