comment
Artykuł
Data publikacji: 2003-06-09
Najem czy budowa siedziby?
Jakie są zasady amortyzacji budynków przeznaczonych na siedzibę? Budowa nowej siedziby czy dostosowanie używanego budynku - co jest korzystniejsze?
dr Mieczysław Staniszewski
prawo.autorzy@infor.pl
Decydując się na podjęcie działalności gospodarczej, przedsiębiorca musi zadbać między innymi o odpowiedni lokal na siedzibę tej działalności. Podatnik najczęściej korzysta z wybudowanych i wyposażonych w tym celu pomieszczeń. Zdarza się jednak, że osoby prowadzące działalność gospodarczą wykorzystują do tego celu cudze lokale na podstawie umowy najmu. Z sytuacją taką mamy do czynienia szczególnie wtedy, gdy podatnik podejmuje działalność po raz pierwszy i nie dysponuje odpowiednim kapitałem. Nie ma więc formalnych przeszkód, by siedziba przedsiębiorstwa znajdowała się na przykład w wynajętym lokalu użytkowym lub mieszkalnym. Prowadzenie biura w wynajętym lokalu nie należy zatem do rzadkości. Chodzi jednak o to, które z tych rozwiązań jest korzystniejsze pod kątem podatkowo-prawnym. Analiza dotyczyć będzie również przypadków, gdy siedziba znajduje się w lokalu mieszkalnym, cudzym lub własnym. Decydując się na działalność w lokalu zajmowanym na podstawie umowy najmu, nie można zapominać o treści art. 667 § 1 kodeksu cywilnego, w myśl którego bez zgody wynajmującego najemca nie może czynić w rzeczy najętej zmian sprzecznych z umową lub z przeznaczeniem rzeczy.
Pozostało 90% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Szkolenie
Książka