Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2002-02-06

Koszty prac rozwojowych i uzyskania norm jakości

Jak korzystnie rozliczyć wydatki na uzyskanie ISO?

Coraz więcej podmiotów gospodarczych wdraża systemy jakości pozwalające im na ubieganie się o uzyskanie certyfikatu ISO. Warto wobec tego zastanowić się, w jaki sposób ponoszone na ten cel wydatki wpływają na obciążenia podatkowe tych podmiotów.

Jan Bratny
Certyfikat ISO to poświadczony przez renomowaną instytucję dowód (zaświadczenie), że firma uzyskała odpowiednią jakość swoich produktów, co w potocznym rozumieniu oznacza spełnienie norm, które opisują realizowany przez firmę system jakości.
Normy ISO 9000 określają minimum wymagań, które traktowane są jako konieczne składniki dobrze skonstruowanego systemu zarządzania jakością. Wymagania te nie są specyfikowane pod kątem jakiejś konkretnej branży. Wręcz przeciwnie, mają bardzo ogólną formułę i mogą być przydatne w każdej działalności realizowanej zarówno przez przedsiębiorstwa małe i średnie, jak i duże, niezależnie od stopnia zaawansowania technologicznego. ISO 9000 jest normą dotyczącą zarządzania jakością i występuje w trzech odmianach: 9001, 9002 i 9003. Jej treść określa Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (ISO).
Wymagania stawiane przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną dotyczą m.in. dokumentacji, planowania, administracji, komunikacji wewnątrz firmy, szkolenia i zarządzania personelem, warunków pracy, projektowania oraz doskonalenia systemu zarządzania. System zapewnienia jakości związany jest w znacznej mierze ze zbieraniem, gromadzeniem, obróbką i analizą dużej liczby informacji. Można zatem stwierdzić, iż jest systemem informacyjnym, gdzie źródłem danych w systemie są wszystkie ogniwa procesu produkcyjnego czy też realizacji różnego rodzaju usług, a każdy element systemu jest opisany wieloma cechami, będącymi nośnikami informacji o jakości.
Wartości cech jakości mogą podlegać ustawicznym zmianom, co wiąże się z koniecznością ciągłej aktualizacji danych. Wymagane jest wydawanie wielu dokumentów (atesty, świadectwa badań, plany kontroli itp.), przy stałej konieczności rejestracji tych dokumentów, osób i jednostek organizacyjnych, które są ich autorami lub z nich korzystają. Jeżeli zatem system zapewnienia jakości podlega ciągłym zmianom, potrzebna jest aktualizacja dokumentów i emisja ich nowych wersji. Wszystkie dane i zapisy dotyczące jakości muszą być gromadzone, indeksowane, aktualizowane, przechowywane oraz udostępniane upoważnionym osobom.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00