comment
Artykuł
Data publikacji: 2002-01-16
Uzupełnienie decyzji
Jak usunąć braki postępowania podatkowego?
Usunięcie braków postępowania może nastąpić w drodze uzupełnienia decyzji. Instytucja ta jest o tyle istotna, że pozwala tego dokonać w ostatniej fazie postępowania, tj. na etapie wydawania decyzji.
Jerzy Promyk
Strona może żądać uzupełnienia decyzji co do rozstrzygnięcia bądź co do prawa odwołania, wniesienia w stosunku do decyzji powództwa do sądu powszechnego lub co do skargi do sądu administracyjnego.
Żądanie uzupełnienia decyzji jest prawem strony. Z przysługującego jej prawa może ona skorzystać bądź nie. Prawo to jest limitowane terminem - strona może żądać uzupełnienia decyzji w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. Po jego upływie wygasa, a zgłoszenie żądania jest bezskuteczne. Należy jednak zaznaczyć, iż wskazany termin jest terminem prawa procesowego i jako taki może zostać przywrócony na wniosek strony. Stosownie do art. 162 ordynacji podatkowej w razie uchybienia terminu należy go przywrócić, jeżeli zainteresowany uprawdopodobni, że uchybienie nastąpiło bez jego winy. Podanie o przywrócenie terminu należy wnieść w ciągu 7 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia. Wraz z wniesieniem podania należy dopełnić czynności, dla której był ustanowiony termin, w omawianym przypadku - wnieść żądanie o uzupełnienie decyzji. W przypadku istnienia w decyzji uchybień bądź braków co do prawa odwołania, wniesienia powództwa lub skargi, niezgłoszenie żądania lub zgłoszenie go z uchybieniem terminu nie powoduje dla strony negatywnych konsekwencji prawnych. W myśl art. 214 ordynacji podatkowej nie może bowiem szkodzić stronie błędne pouczenie w tym zakresie albo brak takiego pouczenia.
Pozostało 84% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right