Artykuł
OC pracodawcy
Gdy wystąpi wypadek przy pracy
OC pracodawcy
Magdalena Szczepańska-Bębenek
Wykonywanie pracy może być przyczyną naruszenia zdrowia, a nawet śmierci pracownika bądź uszkodzenia lub zniszczenia jego mienia. Dlatego kompensata szkód powstałych w związku z procesem pracy ma doniosłe znaczenie dla pracodawców i pracowników.
Odpowiedzialność pracodawcy za tego rodzaju następstwa w ramach prawa ubezpieczeń społecznych została uregulowana w ustawie z 12 czerwca 1975 r. o świadczeniach z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (j.t. Dz.U. z 1983 r. Nr 30, poz.144 z późn. zm.). W ustawie tej sformułowane zostało ustawowe pojęcie wypadku przy pracy. Za wypadek przy pracy zostanie uznane nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, które nastąpiło w związku z pracą oraz powoduje śmierć lub uszczerbek na zdrowiu pracownika i ewentualnie uszkodzenie lub zniszczenie jego rzeczy, używanych w chwili wypadku. Ustawa z 12 czerwca 1975 r. precyzuje, jakie okoliczności muszą być spełnione, aby wykonywanie określonej czynności zostało zakwalifikowane za pozostające w związku z pracą. Odpowiedzialność pracodawcy za wypadek przy pracy jest odpowiedzialnością majątkową, polegającą na spełnieniu na rzecz uprawnionych osób świadczeń pieniężnych, przewidzianych w ustawie.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right