Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2001-10-17

OC pracodawcy

Gdy wystąpi wypadek przy pracy

OC pracodawcy

Magdalena Szczepańska-Bębenek

Wykonywanie pracy może być przyczyną naruszenia zdrowia, a nawet śmierci pracownika bądź uszkodzenia lub zniszczenia jego mienia. Dlatego kompensata szkód powstałych w związku z procesem pracy ma doniosłe znaczenie dla pracodawców i pracowników.

Odpowiedzialność pracodawcy za tego rodzaju następstwa w ramach prawa ubezpieczeń społecznych została uregulowana w ustawie z 12 czerwca 1975 r. o świadczeniach z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (j.t. Dz.U. z 1983 r. Nr 30, poz.144 z późn. zm.). W ustawie tej sformułowane zostało ustawowe pojęcie wypadku przy pracy. Za wypadek przy pracy zostanie uznane nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, które nastąpiło w związku z pracą oraz powoduje śmierć lub uszczerbek na zdrowiu pracownika i ewentualnie uszkodzenie lub zniszczenie jego rzeczy, używanych w chwili wypadku. Ustawa z 12 czerwca 1975 r. precyzuje, jakie okoliczności muszą być spełnione, aby wykonywanie określonej czynności zostało zakwalifikowane za pozostające w związku z pracą. Odpowiedzialność pracodawcy za wypadek przy pracy jest odpowiedzialnością majątkową, polegającą na spełnieniu na rzecz uprawnionych osób świadczeń pieniężnych, przewidzianych w ustawie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00