Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2001-04-18

Wypadki przy pracy

Wypadki przy pracy

Monika Król, aplikant adwokacki z Kancelarii „Pociej, Dubois i Wspólnicy”

Podnoszenie standardów bezpieczeństwa i ciągły rozwój technologii w niewielkim tylko stopniu wpływa na zmniejszanie się liczby wypadków przy pracy.

Podstawowe obowiązki pracodawcy związane z wypadkiem przy pracy zostały określone w art. 234 kodeksu pracy. W sytuacji gdy dany pracownik lub grupa pracowników ulegnie wypadkowi przy pracy, pracodawca jest zobowiązany podjąć niezbędne działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie, a także zapewnić udzielenie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym. W praktyce oznaczać to będzie wydanie odpowiednich poleceń w stosunku do pozostałych pracowników, przykładowo o konieczności opuszczenia terenu zakładu pracy w celu uniknięcia niebezpieczeństwa, o unieruchomieniu odpowiednich maszyn i urządzeń technicznych, a także zorganizowanie fachowej pomocy medycznej. Kiedy zagrożenie zostanie opanowane, a poszkodowany pracownik uzyska niezbędną w danej sytuacji pomoc, pracodawca jest zobligowany do ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku. W tym celu zostaje powołany odpowiedni zespół powypadkowy. Do momentu wyjaśnienia wskazanych okoliczności pracodawca musi zabezpieczyć miejsce wypadku, aby uniknąć w danym miejscu działań osób niepowołanych, które mogłyby spowodować zatarcie dowodów zaistniałego zdarzenia. Należy pamiętać, że wszystkie koszty związane z ustaleniem okoliczności i przyczyn wypadku ponosi pracodawca.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00