Ewidencjonowanie gotówki w kasie
Ewidencjonowanie gotówki w kasie
Sławomir Horszczak
Rozliczenia pieniężne mogą być przeprowadzane w formie gotówkowej i bezgotówkowej. Forma gotówkowa oznacza, że pieniądz będzie przechodził przez kasę firmy. Nie zawsze możliwe jest regulowanie płatności za pomocą przelewów bankowych.
Rozliczenie pieniądz do ręki stosuje się najczęściej w rozliczeniach z osobami fizycznymi, w placówkach handlu detalicznego (sklepach, kioskach itp.), w lokalach gastronomicznych (restauracjach, barach itp.) i wszędzie tam, gdzie regulowanie płatności w formie bezgotówkowej jest trudne lub też niemożliwe. Jednak obserwuje się, że udział obrotu gotówkowego w operacjach rozliczeniowych jest coraz mniejszy.
Forma rozliczenia ustalana jest w drodze umowy przez strony przeprowadzające rozliczenia pieniężne, pamiętając o zachowaniu obowiązujących przepisów dotyczących obrotu bezgotówkowego.
Rozliczenia gotówkowe mogą być dokonywane za pośrednictwem banków lub bez tego pośrednictwa. Bezpośrednie rozliczenia gotówkowe polegają na regulowaniu przez dłużnika jego zobowiązań poprzez wpłatę gotówki do kasy wierzyciela.